De reis van Denise, WSBK Imola en MotoGP Mugello

Hoi allemaal! Voor wie mij niet kent; ik ben Denise, baco op Assen en de afgelopen maanden heb ik in Venetië doorgebracht voor mijn studie. Dat betekende helaas dat ik de World Superbikes in Assen moest missen, maar daar heb ik heel wat voor terug gekregen!

Als auto- en motorsportliefhebber zit je in Italië goed. Het land van Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lamborghini, Ducati, MV Agusta. Het land van een heel stel MotoGP-coureurs en waar Valentino Rossi wordt gezien als een god.

 

Ferrari (1)Helaas is een paar maanden veel te kort om alles te zien en moest ik gezien m’n studentenbudget keuzes maken dus ging ik voor de 3 dingen die bovenaan m’n lijstje stonden: de Ferrari-musea in Modena en Maranello, World Superbikes Imola en als hoogtepunt de MotoGP op Mugello.

 

 

 

 

Ferrari (2)Als eerste: mocht je ooit binnen 2 uur van Modena zijn en je hebt ook maar iets met auto’s, ga naar Ferrari! In Modena vind je het grote Ferrari-museum en in het oude huis van Enzo Ferrari leer je alles over de motoren. Een half uurtje verderop (er gaat een shuttlebus) in Maranello is het Formule 1-museum, waar je ook een fabriekstour kunt doen. Ik was er een hele dag zoet mee, maar mocht je tijd over hebben; Lamborghini, Maserati en Pagani zijn in de buurt dus er is nog veel meer moois te zien!

 

 

Ferrari (3)

 

Omdat ik niet zolang zonder motorsport wilde doen, heb ik geprobeerd contact te zoeken met baco’s in Italië om dienst te doen op Imola en/of Mugello, maar dat is helaas niet gelukt. Om toch aan m’n dosis geur van benzine en brandend rubber te komen besloot ik om dan maar als bezoeker te gaan! Een start-up in Italië biedt sinds dit jaar busreizen met tickets aan en dus boekte ik m’n eerste trip met hen; WSBK Imola! Ik was de enige klant voor dit weekend dus het was meer een taxi-service, haha! Zondagochtend werd ik om 6 uur opgehaald terwijl het pijpenstelen regende in Venetië, maar hoe dichter bij Imola we kwamen, hoe beter het weer werd.

Imola (3)

Ik had een kaart voor de Rivazza tribune binnenin het circuit, waar ik zicht had de gelijknamige bocht, inkomen pitstraat, de laatste chicane en start-finish; niet verkeerd dus! Voor wie Imola niet kent, het is prachtig. De opzet is wat vreemd: het paddock is buiten het circuit, binnenin het circuit vind je een heus dorp: er staan huizen (waar mensen wonen), er lopen openbare wegen en er is een mooi park, waar ook de Ayrton Senna memorial bij Variante Tamburello te vinden is. Dit is allemaal vrij toegankelijk en zeker de moeite waard om eens te bekijken!

 

Een groot verschil met Assen is dat er hier tijdens de WSBK geen support races waren. Slechts de Superbikes, Supersport en Stock1000 en nu één van de Superbike-races op zaterdag is, was er op zondag niet zo heel veel te zien. Over de races heb ik dan ook niet heel veel te vertellen. Na de races liep ik nog even rond over het paddock en werd ik door m’n chauffeur voorgesteld aan de eventmanager van Imola, die nogal onder de indruk is van Assen: “80.000 bezoekers voor de World Superbikes, hoe doen jullie dat?!” Heb hem gezegd dat ‘ie maar een keer moet komen kijken 😉

’s Avonds onderweg naar huis kreeg ik een flyer met overige evenementen in m’n handen gedrukt en toen ik een week later in de pub zat om de GP van Frankrijk te kijken wist ik het zeker: ik moet naar Mugello. Dezelfde dag nog geboekt.

 

Mugello (1)

Nu is MotoGP hier aardig wat groter dan WSBK en dat was meteen te merken in de bustijden. Want hoewel Mugello niet eens zoveel verder weg is dan Imola werd ik op zondagochtend om 2 uur opgehaald. Om vervolgens om half 8 aan te komen bij het circuit. Eenmaal daar was het duidelijk: dit is Rossi-land. Stel je voor: 120.000 mensen waarvan er 115.000 voor Rossi zijn. De rest is voornamelijk Ducati en heel soms zie je er een dappere Marquez- of Lorenzo-fan rondlopen.

Al Mugello non si dorme: Op Mugello slaapt men niet. Dat geldt voor de fans, in sommige gevallen ook voor de coureurs. Waar in Assen de campings op veilige afstand zijn (al kun je ze op de baco-camping goed horen), wordt er bij Mugello gekampeerd op de taluds. Campers, tenten en een heleboel motoren, alles kom je er tegen. En het feest op deze camping is nog iets groter dan de feesten in Assen – ik kan me voorstellen dat de meeste coureurs liever in een hotel slapen maar al met al een sfeer die voornamelijk top is.

Na een plekje te hebben gevonden bij een scherm, vlak voor bocht 1, kon het dan eindelijk beginnen. Eerst een aantal warm-ups. Met Moto3 en Moto2 moest het publiek nog even op gang komen, maar zogauw Rossi in beeld verscheen ging het overal los – was Lorenzo of Marquez in beeld dan klonk het iets minder gezellig (ik heb heel wat nieuwe Italiaanse scheldwoorden geleerd).

Tijdens de bloedstollende Moto3-race kreeg het Italiaanse publiek een aantal hartverzakkingen te verwerken; met die gigantische en een flink aantal Italiaanse lievelingetjes was het een en al spanning – de teleurstelling was dan ook groot toen Fenati en Locatelli eruit lagen.

Het duurde even tot de Moto2 op gang kwam; een code rood en uitgestelde startprocedures maakten iedereen een beetje ongeduldig, maar ook hier kregen we toch weer een heel goede race te zien.

Mugello (2)En toen kwam het moment waar iedereen op gewacht had: De MotoGP race. Valentino Rossi die in Rossi-land van pole vertrekt, kan niet beter zou je zeggen. De eerste 7 ronden was iedereen dan ook optimistisch en werd er flink gejuicht. Toen kwam ronde 8 – de ronde waarin Rossi z’n motor opblies, en het hele circuit angstvallig stilviel. De ronde waarin fans begonnen te huilen en waarin Rossi vrij zeker een aantal niet zulke nette woorden heeft gezegd.

Nu zaten we in Rossi-land en zonder Rossi in de race begonnen de meeste mensen te vertrekken. En hoewel de race tot het einde toe spannend was met een 0.019s finish (0.019s is met het blote oog waar te nemen) en Iannone (mijn lievelings) een comeback maakte en toch op het podium belandde, was dit de grootste anticlimax die ik ooit heb meegemaakt. De race die op elk ander circuit sensationeel zou hebben gevoeld, liet hier na ronde 8 geen hart meer sneller kloppen.

Ondanks die anticlimax was het toch zeker de moeite, het geld en de reis (5,5 uur heen, 6 uur terug) meer dan waard. Krijg je de kans, ga naar Mugello. Staat ‘ie op het lijstje, ga in 2017 of 2018, want Mugello is Rossi-land, en dit zouden wel eens z’n laatste jaren kunnen zijn.

Voor mij zit het er inmiddels bijna op hier in Italië. Tijdens de OWCup op 11 juni ben ik voor het eerst weer op Assen te vinden en uiteraard ben ik er met de TT! En toegegeven: ik heb Assen, baco’en en jullie best gemist 😉 Tot gauw!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *